U hrvatskim krajevima
štovanje svetog Josipa osobito su širili isusovci, a na
prijedlog zagrebačkog biskupa Martina Borkovića Hrvatski
sabor proglasio ga je na svom zasjedanju 9. i 10. lipnja
1687. zaštitnikom Kraljevine Hrvatske. Hrvatski biskupi na
svom zasjedanju u Splitu 1972. po tvrdili
su da je ta odluka i dalje na snazi „jer Sabor nije imao u
vidu apstraktno hrvatsko kraljevstvo, nego hrvatski narod,
koji nadživljuje sve peripetije oko svoga suvereniteta…“.
Kao trajan spomen na tu saborsku odluku, 14. srpnja 2008. na
ulazu u Hrvatski sabor postavljen je i blagoslovljen reljef
svetog Josipa, rad kipara Šime Vulasa. Na zasjedanju
Hrvatske biskupske konferencije, održanom u Šibeniku od 5.
do 7. studenoga 2008, sveti Josip proglašen je glavnim
zaštitnikom Hrvatske. Nacionalno svetište svetog Josipa
nalazi se na Dubovcu u Karlovcu.
Sveti Josip zaštitnik je
Crkve, obitelji, očeva, bolesnika, umirućih, oženjenih
osoba, osoba koje sumnjaju i oklijevaju, rizničara, radnika,
stolara, tesara, kolara, drvodjelaca, građevinskih
inženjera, slastičara, obrtnika, iseljenika, useljenika,
putnika, prodavača i kupaca kuća, trudnica, inžinjeraca,
pionira, socijalne pravde, nerođene djece, Sjeverne i Južne
Amerike, Austrije, Belgije, Češke, Kanade, Koreje, Meksika,
Perua, Vijetnama i mnogih krajeva, naselja, učilišta,
ustanova, biskupija, župa, crkava i kapela diljem svijeta i
hrvatskih krajeva (Zagreb-Trešnjevka, Zagreb-Gajnice,
Brebrovac kod Jastrebarskog, Črnilovec kod Jastrebarskog,
Klinča Sela-Zdenčina kod Jastrebarskog, Vukovar-Borovo
Naselje, Popovac u Baranji, Belišće, Dalj kod Erduta,
Osijek, Josipovac kod Osijeka, Đurđenovac, Vuka, Vrbje,
Slavonski Brod, Grubišno Polje, Slatina, Novo Virje,
Stubičke Toplice, Varaždin, Palinovec,
Lipovljani,
Sisak-Galdovo, Šišljavić kod Karlovca,
Karlovac-Dubovac-nacionalno svetište, Završje Netretićko,
Josipdol, Lički Osik kod Gospića, Jablanac kod Senja,
Karlobag-kapucinski samostan, Rijeka-Podmurvice, Pula,
Rovinj, Praputnjak kod Bakra, Ičići kod Opatije, Obrovac,
Zadar-Plovanija, Ražine kod Šibenika, Kadina Glavica kod
Drniša, Dugi Rat, Split-Mertojak, Split-Sukoišan-samostan
franjevaca trećoredaca, Postira na Braču, Vela Luka na
Korčuli, Dubrovnik, Kotor, Gornja Dubica kod Odžaka, Drvar,
Lištani kod Livna, Nova Topola kod Bosanske Gradiške,
Prijedor, Trn kod Laktaša, Teslić, Bosanska Kostajnica,
Špionica kod Srebrenika, Zenica, Zavidovići, Rankovići kod
Novog Travnika, Turbe kod Travnika, Sarajevo-Marijin Dvor,
Pale kod Sarajeva, Lug kod Prozora, Vinjani kod Posušja,
Domanovići kod Čapljine, Grljevići kod Ljubuškog, Izbično
kod Širokog Brijega, Čerević kod Beočina, Đurđin kod
Subotice, Deronje kod Odžaka, Gornji Breg kod Sente, Totovo
Selo kod Kanjiže). |
Više...
Središnja
je svetkovina u ožujku blagdan Sv. Josipa, Djevičina
zaručnika, Isusova poočima i zaštitnika svete Crkve.
Štoviše, i čitav je ožujak posvećen sv. Josipu kao
njegov mjesec, kad na njega mislimo više no obično. Sv.
Josip je dostojan tolike časti jer u povijesti spasenja
poslije Isusa i Marije ima najpovlaštenije mjesto. "Jakov rodi Josipa, muža Marije, koja rodi Isusa koji se
zove Krist" (Mt 1,16). U toj suhoj, gotovo protokolarnoj
rečenici, kojom sv. Matej završava rodoslovlje Isusova
ljudskog podrijetla, sadržano je ono najvažnije što
predaja kaže o Josipu iz Nazareta. To je da je i on bio
"sin Davidov", anđeo ga tako i naziva, i da je u
njegovim žilama kolala krv kralja Davida, iz čijeg je
roda imao poteći i Mesija. On sam bit će tome Mesiji
poslije Marije najbliži. Pred zakonom će biti njegov
pravni iako ne i naravni otac. Apokrifna evanđelja
pričaju o njemu nevjerojatne stvari, koje nemaju ništa
zajedničko s trijeznošću kojom ga opisuju vjerodostojna
Evanđelja. Prema njima Josip je bio pravedan muž, čovjek
dobra srca, primjernog pouzdanja u Boga, čovjek vjere i
poslušnosti, vjeran i onda kad je poslušnost tražila od
njega velike žrtve, zaručnik i muž čista srca koji s
poštovanjem živi s Marijom Djevicom kao brižan čuvar,
skrbnik i otac najsvetije obitelji. Zbog svega toga
zaslužuje sve ono poštovanje kojim su ga osobito kasnija
i najnovija stoljeća obasipala. Stvarnu veličinu sv. Josipa uz Evanđelja otkrili su i
sveti Oci i kasnije teolozi i duhovni pisci. Daleko bi
nas odvelo kad bismo spomenuli sva svjedočanstva, zato
ćemo se ograničiti na ona najvrjednija i najznačajnija. Sv. Jeronim protiv izmišljotina apokrifa, a i nekih
poganskih pisaca, uz Marijino brani i Josipovo
djevičanstvo. Njega slijedi u tome i sv. Augustin te
uzvisuje jedinstveno Josipovo očinstvo braneći kako vezu
pravoga braka tako i međusobno Marijino i Josipovo
djevičanstvo. Walafrid Strabon, opat samostana Reichenau na Bodenskom
jezeru u IX. stoljeću, pišući o tome kako su pastiri
našli Mariju, Josipa i dijete, zaključuje: "I
posredstvom tih troje svijet je bio spašen." Remigije iz Antuna oko godine 900. opisuje sv. Josipa
kao intimnog suradnika u djelu našega otkupljenja te
uzdiže njegovu izvanrednu poslušnost. Od velikih
skolastičkih teologa mnogo su toga rekli o sv. Josipu
sv. Bernard i sv. Toma Akvinski. Prvi ga uspoređuje s
Josipom Egipatskim, a drugi tvrdi kako je između Marije
i Josipa postojala prava ženidbena veza, ali se nisu
služili bračnim pravima. Zatim sv. Toma naučava kako je
sveti Josip kroz čitav život održavao savršeno
djevičanstvo i, napokon, kako je Marijin i Josipov
zavjet djevičanstva prije ženidbe bio uvjetan, a poslije
apsolutan. Razvoju teologije o sv. Josipu mnogo je pridonijela
franjevačka škola. Tako sv. Bonaventura veliča sv.
Josipa kao savršen uzor pobožnosti prema Isusu i Mariji.
Sv. Bernardin Sijenski u jednom govoru čak govori o
tjelesnom uskrsnuću sv. Josipa i njegovu uznesenju na
nebo. Velik štovatelj sv. Josipa u srednjem vijeku bio je i
slavni kancelar Pariškoga sveučilišta Ivan Gerson. On je
sastavio o njemu veliku latinsku pjesmu od 4800 stihova
uzvisujući njegove kreposti i dostojanstvo. Održao je i
svoj veliki govor pred ocima na saboru u Konstanzu, 8.
rujna 1416., u kojem traži da bi Sabor službeno zazivao
pomoć i zagovor sv. Josipa te da bi uspostavio njegov
blagdan, a sve zato da bi se postiglo jedinstvo Crkve.
Bilo je to u jednom od najkritičnijih trenutaka crkvene
povijesti kad je valjalo ukloniti takozvani zapadni
raskol, kad je Crkva imala trojicu papa i zapadno
kršćanstvo bilo razjedinjeno. I Gerson drži da je sv.
Josip bio posvećen već u majčinu krilu, da je bio
slobodan od požude te da je uskrsnuo skupa s našim
Gospodinom i da je uznesen na nebo. "Ljubav prema Bogu ne sastoji se u suzama i slatkim
osjećajima, već u tome da mu služimo u pravednosti, u
muževnoj odvažnosti i u poniznosti." Riječi su to sv.
Terezije Avilske, prve žene naučiteljice Crkve, koja je
umrla 4. X. 1582. Ona je bila neumorna osnivateljica
novih samostana i obnoviteljica karmelskoga reda. Kad je
general reda pohodio samostan Sv. Josipa u Avili, koji
je uz naročito papino odobrenje svetica osnovala, te u
kojem je 5 godina s nekoliko sestara provodila život
prema prvotnoj strogosti reda žrtvujući se za obraćenje
grješnika i nevjernika, bio je tako oduševljen
primjernim životom sestara da je potaknuo sv. Tereziju
"da prema strogom pravilu osnuje toliko samostana koliko
ima kose na glavi". Tu pobožnu želju Terezija doduše
nije mogla ispuniti, makar je mogla reći "da joj je Bog
dao odvažnost koja nadilazi jednu ženu". No ipak za
njezina života, uz njezinu pobudu i sudjelovanje,
osnovano je ništa manje nego 17 ženskih i 15 muških
samostana Obnovljenoga karmelskoga reda. Od 17 ženskih samostana svetica je 12 posvetila sv.
Josipu. Ali i u svim drugima slika sv. Josipa morala je
biti obvezatno nad ulaznim vratima. Kod gradnje samostana Sv. Josipa u Avili svetica je
upala jednom u veliku nevolju jer joj je nedostajalo
novca da plati radnike. I kamogod se obratila za pomoć,
nije pronašla nikakvih sredstava da bi se izvukla iz
neugodne prilike. Tada joj se ukazao sv. Josip i ponudio
za blagajnika. Dao joj je riječ da joj neće ponestati
novca i neka samo nastavi s radom. Ona je poslušala,
makar u novčaniku nije imala ni prebijene pare. Njezin
blagajnik sv. Josip brzo joj je pribavio toliko novca, i
to na tako čudesan način, da se upućeni u tu činjenicu
nisu mogli dosta načuditi. To opisuje sama svetica u 33.
poglavlju svoje autobiografije. Veliki isusovački teolog Franjo Suarez, umro 1617.,
načinio je pravu revoluciju u teologiji sv. Josipa
uvrstivši ga u red hipostatskog sjedinjenja, u kojem se
nalaze još jedino Isus i Marija. Dakako da sv. Josip ne
pripada tome redu isto onako kao Isus, a niti kao
Marija, ali ipak pripada. Sv. Franjo Saleški izabrao je sv. Josipa za zaštitnika
reda od Marijina pohođenja koji je osnovao, a po svome
djelu o Božjoj ljubavi silno je utjecao na razvoj
pobožnosti prema svetom Josipu. Među velike štovatelje sv. Josipa smijemo uvrstiti i
svetog Vinka Paulskog, Bossueta, koji je o njemu izrekao
nekoliko glasovitih panegirika, isusovca Patrignanija,
papu Benedikta XIV., sv. Alfonza Liguorija, najvećeg
apostola Engleske kardinala Vaughana, biblicistu
Knabenbauera i Lagrangea. Osnivač Družbe sv. Sulpicija, koja se bavi odgojem
klera, Jean Jacques Olier, koji je godine 1657. umro na
glasu svetosti, napisavši prije toga vrlo nadahnutih
duhovnih tekstova, sastavio je ovu pohvalnu molitvu: Blagoslovljen nebeski Otac, koji je izabrao sv. Josipa
za tako uzvišeno dostojanstvo! Blagoslovljen Sin Božji, koji je ljubio sv. Josipa kao
svog oca! Blagoslovljen Duh Sveti, koji je posvetio sv. Josipa na
tako odličan način! Papa Klement XI. (1700-1721) bio je vatren štovatelj sv.
Josipa. On je autor časoslova sv. Josipa, podigao je
blagdan sv. Josipa na stupanj povlaštenih blagdana višeg
reda te dopustio zavjetnu misu u čast sv. Josipa za
sretnu smrt. Uvijek je gajio želju da bi smio umrijeti
na blagdan sv. Josipa. Ta mu se želja čudesno ispunila
na svečev blagdan godine 1721. Glasoviti engleski oratorijanac William Faber, poznat po
čitavu katoličkom svijetu svojim asketskim djelima, bio
je određen godine 1854. da izrekne svečanu propovijed
prigodom posvete novoizgrađene crkve oratorijanaca u
Londonu. Ujutro, na blagdan Sv. Josipa, bio je zahvaćen
veoma jakom groznicom i teškom glavoboljom te se osjećao
posve nesposobnim za predviđenu propovijed. Nakon što su
se za njega pomolili, učinili su zavjet da će u slučaju
brzog ozdravljenja u novoj crkvi postaviti kip sv.
Josipa. I zbilja, malo prije nego je kucnuo sat određen
za propovijed, o. Faber potpuno zdrav napustio je
bolesničku postelju i s takvom lakoćom izrekao
propovijed da se nije moglo ni slutiti da je još isto
jutro bio teško bolestan. Taj događaj opisuje Bowden u
životopisu oca Fabera. Životopisac o. Petita, također isusovac, o. Haggeney
navodi mnogo primjera kako je njegov redovnički subrat,
koji je umro na glasu svetosti, veoma štovao sv. Josipa
i njemu se u raznim prilikama i neprilikama života s
velikim pouzdanjem preporučivao. Kad je 20. rujna 1870. Garibaldi osvojio Rim, a Talijani
ga učinili svojim glavnim gradom, papa Pio IX. proglasio
je sv. Josipa zaštitnikom Crkve. Učinio je to u času kad
je talijanska država, a osobito slobodni zidari, bila
neprijateljski raspoložena prema papinstvu. Papina gesta
navela je o. Petita na misao da izda ponovno knjižicu o
sv. Josipu, koju je u XVII. stoljeću napisao o. Turrian.
Tome je žrtvovao dosta vremena svoga noćnog počinka, ali
je za uzvrat u jednoj velikoj nevolji osjetio veliku
zaštitu sv. Josipa. Godine 1872. o. Petit je bio rektor
u Drongenu. Njegovu redovničku zajednicu zahvatila je
pošast tifusa. U roku od nekoliko dana bolest je
zahvatila 45 isusovaca, petorici su čak podijelili i
svetu popudbinu. Tada je o. Petit učinio ovaj zavjet u čast Isusovu
hranitelju: "Ako mi izmoliš da ne umre nitko od mojih
podložnika, svake godine dok budem rektor ili duhovnik u
ovoj kući, pred čitavom zajednicom održat ću jedan govor
u tvoju čast." Zavjet je bio uslišan jer nitko nije
umro, a nakon 3 tjedna pošasti je nestalo. O. Petit je
izvršio i svoje obećanje pa je kroz 36 godina slavio sv.
Josipa. Kad su zaprijetile poteškoće u karitativnoj ustanovi
"Gospođe od brda Kalvarije", pohodio ih je o. Petit,
skupio u kapelicu, ohrabrio ih te potaknuo na pouzdanje
u Božju providnost. Rekao im je kako su baš te poteškoće
siguran znak da mogu računati na Božji blagoslov. Čitavu
je tu ustanovu stavio pod osobitu zaštitu sv. Josipa te
pozvao sve članice da se devetnicom obrate svom novom
zaštitniku. I to je bilo sve što je učinio u tom
beznadnom položaju. Nama to danas izgleda možda
neobično, no ljudi koji imaju više vjere negoli mi u
takvim zgodama baš tako postupaju. O. Petit, duhovno posve smiren, vratio se u Drongen,
gdje je održao tečaj osmodnevnih duhovnih vježbi. Kad ih
je završio, rekao je: "A sada moram vidjeti da li nas je
sv. Josip uslišio?" I počeo je otvarati svoju poštu. Sam
nije napisao ni jedno jedino pismo kojim bi molio neku
pomoć, ali mu je stigla hrpa pisama. Otvorio je prvo, a
u njemu svota od 5.000 franaka za ustanovu "Brda
Kalvarije". Drugo pismo sadržavalo je svotu od 10.000
franaka. Netko mu je pak donio vijest da jedna gospođa
daruje 40.000 franaka za novu kapelicu. Osim toga i više
udovica javilo se da stupe u ustanovu "Gospođa od brda
Kalvarije". I sve su to povijesno zajamčeni podaci. A od
svega toga ne dijele nas duga stoljeća koja su mogla
nadodavanjem i uljepšavanjem stvoriti legendu. Ne, tu
nema legende, već to je čista stvarnost. Voditeljica jednoga apostolskog djela, zvanog Radna
dvorana Srca Isusova, htjela je nadograditi novu zgradu.
Ali za to je bilo potrebno 10.000 franaka.
Utemeljiteljica djela zdvajala je, ali o. Petit ne. On
joj je rekao: "Novac će već doći. Molit ćemo se dragom
sv. Josipu; on je tako dobar i moćan." Rečeno, učinjeno!
On je molio i novac je došao. Brzo je mogao napisati
utemeljiteljici: "Prvi dan mjeseca koji mu je posvećen
molio sam i vapio svome dragom sv. Josipu. Čudo je već
ostvareno: našlo se 10.000 franaka. Možete doći i uzeti
ih." Kao Isus i Marija, tako je i o. Petit uključio sv.
Josipa u svoje srce. Kad su ga jedanput upitali koju od
te tri osobe najviše štuje, odgovorio je: "Ja ih nikad
ne rastavljam!" U Drongenu je o. Petit uvijek služio sv. misu na oltaru
sv. Josipa. Svoje godišnje duhovne vježbe po mogućnosti
obavljao bi prije svetkovine Sv. Josipa. Kip sv. Josipa
u hodniku krila treće probacije u Drongenu vjerojatno je
postavio o. Petit. Prolazeći kraj toga kipa, kad nikoga
nije bilo u blizini, običavao bi mu poljubiti nogu. Kad
bi ga morile novčane brige, molio bi devetnice sv.
Josipu. Njemu u čast osnovao je udruženje srijede, dana
sv. Josipa. Smatrao je svojom dužnošću da objavljuje
uslišanja zadobivena po zagovoru sv. Josipa. Godine
1885. pisao je jednoj sestri: "Molim vas, budite dobri
pa jednu stvar koja mi naročito leži na srcu preporučite
svetom Josipu! Meni je potrebno čudo!" Bez zagovora sv. Josipa mnoga bi velika karitativna
djela o. Petita, sigurno, propala. I tako je njemu sv.
Josip bio vodič i zagovornik u apostolatu, a činjenica
je također da ga štovanje sv. Josipa nije udaljivalo od
središta, od Krista, jer je o. Petit provodio i te kakav
duhovni život u Kristu Isusu. Spomenimo nešto i iz naših strana! U Protokolu Hrvatskog sabora za 9. i 10. VI. 1687.
nalazi se na latinskom jeziku ovaj tekst: "Sveti Josip,
Krista Spasitelja vjerni hranitelj, Djevice Bogorodice
djevičanski zaručnik, za posebnog zaštitnika Kraljevine
Hrvatske u Državnom saboru godine 1687. od redova i
staleža jednoglasno je odabran." Štovanju sv. Josipa u gornjoj Hrvatskoj u XVII. stoljeću
najviše su pridonijeli isusovci, osobito preko
Sjemeništa sv. Josipa za siromašne đake, na Griču u
Zagrebu. U svom pismu od 16. I. 1940. hrvatsko-slavonski
metropolit i zagrebački nadbiskup, kasnije kardinal, dr.
Alojzije Stepinac obavještava vjernike: "Udovoljavajući
mnogim molbama katoličkih vjernika da se blagdan sv.
Josipa podigne na zapovjedni blagdan za sve biskupije
Kraljevine Jugoslavije, katolički biskupi Kraljevine
Jugoslavije obratili su se na Svetu Stolicu... Sv.
Stolica je reskriptom Svete Kongregacije Koncila od 20.
studenog 1939. uvažila molbu." Naša Biskupska konferencija na svom proljetnom
zasjedanju 1972. "...stala je na stanovište da je odluka
Hrvatskog Sabora iz 1687. g., kojom se sv. Josip
proglašuje nebeskim zaštitnikom Hrvatskog Kraljevstva, i
sada na snazi, jer Sabor nije imao u vidu apstraktno Hrv.
Kraljevstvo, nego hrvatski narod, koji nadživljuje sve
peripetije oko svoga suvereniteta. To je proglašenje na
prijedlog zagrebačkog biskupa Martina Borkovića bilo
pravovaljano sa svjetovne i crkvene strane, i kasnije
nije nikada osporeno." 4. rujna 1926., bila je prva subota u mjesecu, umro je u
Austriji isusovac o. Antun Puntigam. On je učinio
velikih djela, bio vrstan odgojitelj mladeži, prvi
životopisac Petra Barbarića, odličan vođa duhovnih
vježbi, tražen ispovjednik i osnivač Euharistijskog
saveza naroda. Taj isusovac, veoma zaslužan i za naš
narod, bio je izvanredno velik štovatelj sv. Josipa. Uz
Srce Isusovo, blaženu Gospu, štovao je iskreno i
pouzdano Kristova poočima i Djevičina zaručnika. Od sv.
Josipa primio je pak mnogo izvanrednih milosti i dokaza
pažnje. Na više od jedne stranice ispisao je čitav niz pothvata
i poslova koje je preporučio sv. Josipu. To je pisao
samo na lijevoj polovici stranice, dok je desnu ostavio
praznu da unese kad njegove molbe budu uslišane. Na
koncu života priznao je o. Puntigam da mu sv. Josip nije
ostavio neispunjenu ni jednu jedinu molbu. Ta je
uslišanja bilježio u svoju teku, koju je nazivao "St.
Josefsbüchlein" - Knjižica sv. Josipa. Dva najodličnija Puntigamova učenika u Travničkom
sjemeništu bila su Božji sluga Petar Barbarić i pjesnik
naših najraširenijih i najviše pjevanih pučkih pobožnih
pjesama "Do nebesa nek se ori" i "Zdravo Djevo" isusovac
o. Petar Perica. Obojica su također bila veliki
štovatelji sv. Josipa. Među svecima Petar Barbarić je osobito štovao sv.
Josipa. Stoga se k njemu utjecao u svakoj duševnoj i
tjelesnoj potrebi. Zazivao ga je kao zaštitnika duhovnog
života, a preporučivao mu je i svoje đačke školske
brige. Nije bilo dana da mu se ne bi pomolio. To je
naročito revno činio u ožujku, u mjesecu svetog Josipa i
spremajući se za njegov blagdan. Zadnje godine svoga
života molio je svake srijede u čast sv. Josipa 7
Očenaša za sretnu smrt. Petar je mnogo naučio o moćnom
zagovoru sv. Josipa od svoga odgojitelja oca Puntigama. U pismenoj ostavštini Puntigamova gojenca i Barbarićeva
suškolarca Petra Perice našla se također mala
bilježnica, upravo minijaturna, zvana "Josipovka", u
koju je i on bilježio svoje preporuke sv. Josipu. To je znak da je primjer pobožnosti sv. Josipu oca
Puntigama snažno djelovao i na travničke gojence, pa su
ga u tome nasljedovali. Petar Barbarić bio je
najodličniji među njima. Slavi sv. Josipa u zadnjih 100 godina mnogo su
pridonijeli dokumenti crkvenog učiteljstva, osobito Pija
IX., koji je 8. prosinca 1870. sv. Josipa proglasio
zaštitnikom svete Crkve, a dekretom Inclytum patriarcham
od 7. srpnja 1871. preslavnog patrijarha smatra
vrijednim štovanja što nadvisuje sve ostale svece te da
je on zbog svoga staleža primio od Boga izvanredne
milosti. Krasnih su misli o sv. Josipu izrekli Leon XIII.,
Benedikt XV., Pio XI. i Pio XII. Ovaj posljednji uveo je
i blagdan sv. Josipa, radnika, koji se slavi 1. svibnja.
Ivan XXIII. apostolskim pismom od 19. ožujka 1961.
proglasio je sv. Josipa zaštitnikom II. vatikanskog
sabora. Sabor je uveo ime sv. Josipa u I. kanon, a zato
je zaslužan mostarski biskup Petar Čule, koji se za to
svojim uvjerljivim govorom na Saboru bio živo založio, a
papa Ivan XXIII. odmah uvažio njegovo zalaganje. Od mnogobrojnih svetišta i crkava sv. Josipa spomenimo
barem neke. U Francuskoj je isusovac o. Petar Coton,
veliki štovatelj sv. Josipa, umro baš na njegov blagdan
godine 1626., svojim utjecajem pripomogao da su isusovci
u Lyonu podigli veliko svetište sv. Josipu. U Parizu su
reformirani cisterciti, zvani Feuillantes, posvetili
svoju crkvu sv. Josipu, a u njoj je godine 1657. Bossuet
izrekao svoj panegirik Isusovu poočimu. U Bruxellesu se
nalazi glasovito svetište sv. Josipa, podignuto od otaca
redemptorista. U Louvainu sam posjetio svetište sv.
Josipa, koje su godine 1860. podigli misionari presvetih
Srdaca Isusa i Marije. U tom svetištu nalazi se grob
apostola gubavaca o. Damjana De Veustera. Najveće svetište sv. Josipa nalazi se u Kanadi. To je
bazilika u Montrealu, koja je sagrađena zalaganjem i
vjerom brata Andréa Bassette, umro 1937., iz
Kongregacije sv. Križa. Uz ta svetišta i brojne su crkve posvećene sv. Josipu.
Dosta je samo kao primjer spomenuti da je koncem XVIII.
stoljeća samo karmelićanski red brojio više od 150
crkava sv. Josipa. Na hrvatskom jezičnom području vrijedne su spomena ove
crkve sv. Josipa: u Zagrebu na Trešnjevci, sagrađena
zalaganjem i brigom kardinala Stepinca, u Sarajevu na
Marindvoru i Zenici, podignute brigom nadbiskupa Šarića,
te najnovija crkva na Dubovcu u Karlovcu, koju je uz
mnoge žrtve, ali nepokolebljivim pouzdanjem sagradio
župnik mons. Marijan Radanović, a posvetio kardinal
Franjo Šeper, pročelnik Kongregacije za nauk vjere. I mnogi crkveni redovi i družbe i muški i ženske natječu
se u štovanju i zazivanju sv. Josipa. Zazivaju ga kao
zaštitnika duhovnoga života, ali i kao velikog pomoćnika
u vremenitim potrebama. Postoje i brojne bratovštine sv.
Josipa te razna glasila koja šire njegovu slavu. Kod nas
su u Zagrebu sestre milosrdnice dugo godina, sve do
1945., izdavale Glasnik sv. Josipa. Sve to i još mnogo drugo ovdje nespomenuto i nenabrojeno,
uz brojne knjige o sv. Josipu, svjedoči kako je taj mili
svetac drag kršćanskom srcu. Drag nam je jer je od svih
smrtnika bio najbliži Isusu i Mariji, drag nam je zbog
svoje vjernosti i tihog služenja otajstvu spasenja.
Crkva osobito u novije vrijeme ima veliko pouzdanje u
njega te mu se utječe u raznim velikim potrebama. Očito
je da je sam Bog htio proslaviti svoga poniznog, tihog i
poslušnog slugu. On je dostojno ispunio svoje životno
poslanje i kao takav zaslužuje i naše povjerenje i
udivljenje. |