Sveti Paulin iz Nole
(latinski Paulinus Nolanus, talijanski Paolino di
Nola),
biskup i rimski pjesnik, rođen je oko 354. u Burdigali
(danas francuski grad Bordeaux) kao Pontius Meropius Anicius
Paulinus, potomak bogate i ugledne obitelji, s posjedima u
Akvitaniji, sjevernoj Hispaniji i južnoj Italiji. Školovao
se u rodnom gradu kod glasovitog pjesnika i retoričara
Decima Magna Auzonija, koji je postao njegov bliski
prijatelj. Ugledni pravnik, bio je rimski senator, a 381.
postao je guvernerom rimske pokrajine Kampanije. Po povratku
u Burdigalu oženio je Hispanku po imenu Terazija, s kojom se
389. preselio u današnju Barcelonu. Tamo im je 390. umro
malodobni sin Celzo, zbog čega se Paulin sve više počeo
okretati kršćanstvu i zanimati se za monaški život. Pokrstio
se i razvio intenzivnu prepisku sa svetim Jeronimom, a 394.
zaređen je u Barceloni za svećenika. Vratio se 395. sa
suprugom u Kampaniju i vodio prepisku s mnogim uglednim
ljudima, pored ostalog s pjesnikom Autonijem i povjesničarom
Sulpicijem Severom, kao i sa svetim Martinom iz Toursa,
svetim Ambrozijem, svetim Jeronimom i svetim Augustinom.
Jedno od tih pisama potaklo je svetog Augustina da napiše
svoje znamenite „Ispovijesti“.

Paulin je imenovan 409. biskupom u Noli kod Napulja
(Kampanija). Njegova supruga Terazija umrla
je između 409. i
414. Posvetio se izgradnji crkava i kapela, tješio
bolesnike, pomagao siromahe, a i sam je živio u potpunom
siromaštvu. Posebno je zaslužan za afirmaciju sveca i
mučenika Feliksa iz Nole, kojem je u čast napisao i mnoge
stihove. Bio je vrlo aktivan i na crkvenim skupovima, a
naročito se zalagao u borbi protiv krivovjernog
pelagijanstva. Pomogao je razriješiti spor oko izbora pape
Bonifacija I. Smatraju ga zaslužnim za uvođenje zvona u
crkveni ambijent. Ostavio je zbirku od 36 uglavnom
religioznih pjesama, pisanih u epskom i lirskom metru.
Odlikuje ih visoko retoričko umijeće i duboka osjećajnost.
Preminuo je u Noli na današnji dan, 22. lipnja 431.
Paulinove relikvije sklonio je lombardski princ Grimoald od
Beneventa oko 800. u Rim, ali su 14. svibnja 1909. ponovno
pohranjene u novoj katedrali u Noli. Zaštitnik je zvonara i
vrtlara te mnogih naselja, župa, crkava i kapela diljem
Italije i svijeta.
|
Druga verzija:
Sveti Paulin poznat je i pod imenom Meropije Poncije Anicije
Paulin.
»Što li imaš što nisi primio? kaže nam sveti Pavao (1 Kor
4,7). Ne budimo, dakle, pohlepni prema svojim dobrima kao da
pripadaju nama. Upotreba novca traje samo neko vrijeme, a
privatno vlasništvo nije vječno. Ako ga priznaješ kao
prolazno na zem lji
gdje se sada nalaziš, na nebu ćeš moći osvojiti posjedovanje
koje neće imati kraja. Sjeti se onih slugu iz Evanđelja koji
su primili talente svoga gospodara i što je gospodar na
povratku uzvratio svakome od njih. Tada ćeš shvatiti da je
položiti svoj novac na Gospodinov stol, da se umnoži, mnogo
korisnije negoli ga čuvati jalovom vjernošću, koja
vjerovniku ništa ne donosi, a beskorisnom sluzi donosi
veliku štetu, čija će i kazna biti tim teža…« Tako je pisao
u jednome pismu slavni nolanski biskup sveti Paulin, čiji
blagdan danas slavimo. Iako je bio suvremenik velikih
svjetionika Crkve Augustina i Ambrozija, u pogledu spisa i
teologije ne može se s njima mjeriti. Zaostaje za njima. No
zato ga ipak možemo ubrojiti među velike biskupe onoga
vremena. Kad upoznamo njegov život, uvjerit ćemo se o
opravdanosti te tvrdnje.
Paulin se rodio u staroj Burdigali u Galiji, današnji
Bordeaux u Francuskoj. Bio je sin bogate senatorske
kršćanske obitelji. Godina rođenja vjerojatno mu je bila
355. Školovao se u rodnom gradu, kulturnom središtu, jednom
od najuglednijih u cijeloj Galiji IV. stoljeća. Bio je
učenik pjesnika Ausonija, najslavnijeg učitelja škole u
Burdigali, koja je tada pod njegovim vodstvom bila u cvatu.
Njemu će sam Paulin kasnije pjevati: »Tebi, zaštitniče,
učitelju, oče, dugujem stegu, dostojanstvo, znanje, ures
toge i glasovitosti.« Paulinova zahvalnost prema učitelju
pokazuje da je među njima bilo više od običnoga odnosa:
učitelj – učenik. Među njima je vladalo pravo prijateljstvo,
a možda i među njihovim obiteljima.
Ausonije bijaše učitelj i na carskom dvoru Valentinijana I.
i Gracijana te napokon prefekt pretorija za Italiju, Ilirik
i Afriku. Svojim je položajem mogao, dakle, pomoći i učeniku
da dođe do blistave karijere. I doista, godine 381. Paulin
je postao guverner rimske pokrajine Kampanije. U toj je
službi došao u dodir s gradom Nolom i štovanjem svetog
mučenika Feliksa u tom gradu, na čiji su grob svake godine
14. siječnja dolazili hodočasnici sa svih strana. Paulin će
silno zavoljeti toga mučenika te ga uzeti za svog
zaštitnika. Možemo reći da će odsada čitav njegov život biti
pod njegovim okriljem.
Vrativši se u domovinu između 383. – 384. g., nakon kratkog
zadržavanja kod kuće, pošao je u Hispaniju gdje se oženio s
Therasijom. S njome je imao jednog sina, po imenu Celza,
koji je umro u djetinjoj dobi na veliku žalost svojih
roditelja. Ožalošćeni mladi bračni par pošao je u Akvitaniju
na svoje bogate posjede. Vrijeme su provodili krećući se u
aristokratskim i kulturnim krugovima onoga vremena. To je
društvo sačinjavao već spomenuti pjesnik Ausonije, zatim
Sulpicije Sever, mladi nadareni odvjetnik, tada još poganin,
a kasnije slavni kršćanski pisac, pa i filozof Jovije i
bogataš Gastidije. Za sva ta imena doznajemo iz Paulinovih
pisama i stihova. Možda se baš tih godina dogodilo čudo što
će ga kasnije Sulpicije Sever opisati u životopisu sv.
Martina. Taj je popularni svetac Paulina tada ozdravio od
neke bolesti očiju. Ne znamo točno u kojem se mjestu to
zbilo. Neki nagađaju da je to bilo u gradu Vienneu.
Možda se u to vrijeme Paulin upoznao i sa svetim Ambrozijem,
za koga piše da mu mnogo duguje. Od njega je »primio hranu
vjere«. Zanimljivo da Paulin, iako sin kršćanskih roditelja,
sve do tada nije bio kršten. To tada nije bilo ništa
neobično jer su se mnogi krstili u zreloj dobi. Paulina je
spremao na krštenje svećenik Amandus, a krstio ga je sam
Delphinus, biskup Burdigale. Krštenje se zbilo vjerojatno g.
389. Ta je godina u Paulinovu životu od presudne važnosti.
On napušta Galiju, prekida s poganskim učiteljem Ausonijem i
daje se na asketski život. Bio je to prvi preokret u njegovu
životu. Paulin postaje ozbiljan kršćanski asket; Ausonije to
od njega nije očekivao. Pokušao ga je odvratiti od takva
načina života, ali nije uspio.
Paulin se vratio u Kampaniju te ondje provodio strogo
kršćanski život. Oko g. 393., u najljepšoj životnoj dobi,
prodao je svoju baštinu te započeo živjeti pravim monaškim
životom. Već nakon godine dana bio je zaređen za svećenika.
Bilo je to g. 394. u Barceloni na sam Božić. Ređenje je
primio, ali uz uvjet da ne bude vezan uz Barcelonu. Njega je
srce vuklo u Nolu, ka grobu svetog mučenika Feliksa. Ondje
se naselio sa svojom ženom Therasijom, s kojom je već
nekoliko godina živio u potpunoj uzdržljivosti, te s nekim
prijateljima i učenicima. Svi su oni sačinjavali neku vrstu
monaške zajednice. Siromaštvo i poniznost bile su im glavne
vrline. Zajednički su molili i dijelili siromašni stol,
zajedno i s gostima koji bi im dolazili.
Paulin svoj pjesnički talenat nipošto nije zapustio. No sada
je pjevao pjesme u čast svetom mučeniku Feliksu nazivajući
ga »roditeljem, ocem, gospodarom i zaštitnikom«. Nola po
Paulinu i njegovim učenicima postade ugledno monaško
središte u Italiji. U IV. stoljeću takva se središta počeše
oblikovati oko sv. Ambrozija u Milanu, oko sv. Euzebija u
Vercelliu te u Africi oko svetog Augustina. Sva su ona
svjedočila da Evanđelje nije mrtvo slovo, već duh koji je
kadar buditi na nov život.
Dopisivao se s velikim ličnostima tadašnje Crkve: s
biskupima Augustinom, Alipijem i Delfinom, zatim
svećenicima, monasima i laicima Jovijem, Pamahijem,
Licencijem. Možda je najviše prijateljevao preko pisama s
prijateljem iz mladosti Sulpicijem Severom, koji je i sam
prihvatio kršćanstvo. Njemu je napisao 13 pisama u kojima je
odlično obradio dvije sebi omiljele teme: kršćansko
prijateljstvo i asketski ideal.
Glas o velikoj Paulinovoj svetosti sigurno je utjecao da je
godine 409. bio izabran za biskupa u Noli. 22 godine bio je
dobar i vjeran pastir svoga stada, tješeći bolesne, pomažući
siromašne, živeći sam u krajnjem siromaštvu. Bile su to
teške godine jer su barbari sa svih strana uznemirivali
Rimsko Carstvo. Sve je te nevolje Paulin podnosio strpljivo
i odan u volju Božju. Okružen od svog klera umro je ujutro
22. lipnja 431., godinu dana nakon svog velikog suvremenika
sv. Augustina.
Svećenik Uranius, očevidac, opisujući Paulinovu smrt kliče:
»O svetog li i svima krepostima obasutog muža, koji je bio
drag i krotak, pobožan, milosrdan, ponizan i dobrohotan!«
Istim pohvalama nastavili su veličati svetog nolanskog
biskupa i svi kasniji njegovi životopisci.
»Paulinov je grob postavljen pokraj groba mučenika i njegova
zaštitnika sv. Feliksa, i tako je prvi njegov kult nastao u
monumentalnom sklopu što ga je sam Paulin povećao i uresio,
a koji su nedavna iskapanja iznijela na vidjelo dana« (Maria
Chiara Celletti). Njegovi se posmrtni ostaci nisu ondje ipak
dugo nalazili jer su u XI. stoljeću bili preneseni u Rim u
crkvu što ju je na tiberskom otočiću sagradio car Oton III.
Tu je crkvu car dao posvetiti u čast praškome biskupu i
mučeniku Adalbertu. U njoj se nalaze i relikvije svetog
Bartola apostola, što ih je car oteo Beneventu. Crkva danas
nosi kao svoje naslovnike svetog Bartola i svetog Paulina.
Međutim je papa sveti Pio X. dopustio da se relikvije svetog
Paulina vrate u njegovu Nolu. Onamo su nakon stoljeća opet
stigle 14. svibnja 1909. Papa Pio X. blagdan je svetog
Paulina proširio na cijelu Crkvu, a zadržao ga je i
obnovljeni kalendar.
U duhovnoj literaturi mnogo se raspravlja o sv. Paulinu kao
o teologu kršćanskog prijateljstva, pa i kršćanskog
humanizma. On je svojom ljudskošću stekao mnoge prijatelje.
Tu je ljudskost kao nolanski biskup naročito pokazivao prema
patnicima svake ruke. Po tome nam je veoma bliz danas kad
toliko naglašavamo socijalne kreposti i borbu za promicanje
boljih međuljudskih odnosa.
|