Suosnivač, skupa sa svetim Ivanom de Mathom,
reda Presvetog Trojstva ili trinitaraca, rodio
se god. 1127. u pokrajini Valois, sjeveroistočno
od Pariza. Prema zavičaju je i njegovo prezime,
a dvojbeno je da li je bio u srodstvu s
francuskom kraljevskom kućom de Valois.
Žume i proplanci između Gaudelua i Montigny-Lalliera,
gdje se nalazilo i mjesto Cerfroid (Cervus
frigidus), bijahu veoma prikladno mjesto za
tadašnje pustinjake. Ondje je i Feliks u
mladosti, pa i kasnije, provodio samotnički
pustinjački život zapadnoga tipa, kakav je tada
bio u cvatu posvuda u Europi, a naročito u
Francuskoj. Takvim je životom želio postići
evanđeosko savršenstvo, preporučeno od našega
Gospodina. U njemu je ustrajao nekoliko
desetljeća. S vremenom se oko njega okupila
skupina učenika koji su bili zahvaćeni istim
idealom kao i on. Njima je bio duhovni voda i
učitelj, iako su živjeli odijeljeno, svaki u
svojoj zabiti i osami.
Godine 1194. došao je u Cerfroid Ivan de Matha,
a bilo mu je tad 40 godina; prije nekoliko
mjeseci bio je zaređen za svećenika. On se tada
bavio mišlju o osnivanju reda Presv. Trojstva za
otkup kršćanskih robova. Feliks de Valois i tri
njegova sudruga oduševili su se za tu zamisao i
stavili se na raspolaganje kako bi došlo do
njezina ostvarenja. Od tada je njegov život
vezan uz postanak i razvitak novoga reda koji je
zadužio mnoge koji su bili tada žrtve gusarstva
– svojevrsni »terorizam« i nasilje onoga
vremena.
Na početku života mnogih redova nalaze se sveci
pa je to tako bilo i kod reda trinitaraca. Njemu
na početku stoji osnivač sv. Ivan de Matha, a uz
njega kao najrevniji suradnik, Božji svetac
sveti Feliks de Valois. On je tome re
du najviše
pridonio svojom svetošću. Umro je u Parizu 4.
studenoga 1212., a sahranjen je u glavnom
samostanu svoga reda u Cerfroidu, sjeveroistočno
od Pariza. Takozvanom ekvipolentnom
kanonizacijom proglašen je svetim. Blagdan mu se
od god. 1694. slavi na današnji dan.
U novije vrijeme neki su pokušali dovesti u
pitanje i samo njegovo postojanje, što je bio
pokušaj pretjeranog i uskog gledanja na
povijesne stvarnosti. Ima posve dostatnih
povijesnih podataka koji takve pretjerane
stavove pobijaju kao neutemeljene. Ti su podaci
navedeni i obrazloženi u enciklopedijskoj zbirci Bibliotheca sanctorum, kojoj se općenito
priznaje znanstvena ozbiljnost i tem
eljitost. Ne
smijemo na laku ruku otpisivati svece. Kako god
je opravdano razlikovati legende od povijesne
stvarnosti, tako je isto pošteno ne držati
dokazanim ono što nije dokazano. Nepostojanje
sv. Feliksa de Valoisa nije dokazano, naprotiv,
o njegovu životu postoje podaci koji ga prilično
osvjetljuju.
Sv. Feliksa na slikama obično prikazuju s
bijelim jelenom, koji medu rogovljem ima križ.
Prikazuju ga isto tako obučena u bijeli škapular
i plašt s crveno-plavim križem, kako se nose
redovnici trinitarci. Zatim ga prikazuju kako mu
Presveto Trojstvo pruža škapular s crveno-plavim
križem i, napokon, s raskidanim okovima u ruci,
što označuju svrhu reda kojemu je bio Suosnivač:
oslobađanje zarobljenih kršćanskih robova.