Crkveni zbor u Varaždinu |
Župa Sveti Juraj u Trnju
Ako želite vidjeti neke od fotografija s nedjeljnog nastupa
evo ih za Vas
(izbor 40/100 fotki)
|
Deseti
festival svete Cecilije 2011. u Varaždinskoj katedrali
Hvala ti što sam stvoren tako
čudesno!
Crkveni zbor župe Sveti Juraj u Trnju rado
je prihvatio poziv na 10. festival svete Cecilije 2011. u
Varaždinskoj katedrali.
Jubilarni festival okupio je 19. i 20. studenog 41 zbor s područja
Varaždinske biskupije. Naš zbor nastupao je u nedjelju u društvu 20
zborova iz Štrigove, Svetog Ilije, varaždinske Banfice, Reke,
Čakovca (3), Jalžabeta, Svetog Jurja na Bregu (2), Svetog Đurđa,
Donje Dubrave (2), Kloštra Podravskog, Varaždinskih Toplica,
Koprivnice (2), Murskog Središća, Goričana, a u završnom dijelu
nastupio je zbor Varaždinske katedrale "Chorus angelicus".
Autobus našeg Iveka stigao je točno na vrijeme u Palinovcu i na
novosmještenoj autobusnoj postaji u Svetom Jurju pokupio pjevače,
plebanuša, domaćicu Boženu Škvarić i mene (nazovimo: povjesničara župe?) i krenuo putom Varaždina. A bijaše
vlažan, hladan, studeni zrak. No, župnik Darko po običaju animirao
je cijeli autobus upobičajenom molitvom i pjesmom. Nenad nije imao
mira: "Jeste li zapamtili?", "Učite s hvalama ima drugačije uzimanje
zraka" i slično. Krenula je po autobusu i posebna vesela
"pjesmarica" i slatkarije. Neke mlade "rezervne" pjevačice putom su
učile povijest. dao im Bog petice na ispitima.
Nakon stvaranja milenijske fotografije pred katedralom zauzeli smo
mjesta na prednjim lijevim klecalima, objesili kape i raskomotili
se. Tek je pristigao još jedan zbor pa je Nenad naredio generalku na
stepenicama, mjestu budućeg nastupa. Već taj dio nastupa pokazao je
da je zbor rasterećen, da su i voditelj i orguljašica sigurni u sebe
i da nema problema.
Na
samom početku događaja maestro Anđelko svirao je orgulje, a u
prepunoj crkvi s oko 1000 pjevača i posjetitelja
nastupilo je naših pet psalmista. Nakon zajedničke pjesme
"Uđite s hvalama" nazočne je pozdravio preč.
Blaž Horvat, naš nekdašnji
župnik (1971. - 1987.), a danas rektor katedrale. Naglasio je
važnost crkvenog pjevanja te uputio voditelje na ono što primaju
nakon nastupa. Fascikl za svakog pjevača neka bude svojevrstan
pjevački molitvenik, da skladnim pjevanjem prati otajstva Svete Mise
i svake nedjelje pjevanjem slavi Gospodina. Pohvalio je osnivača
ovih susreta maestra Anđelka Igreca
na strpljivom, upornom i značajnom radu s pjevačima crkvenih
pjesama.
Nakon upjevavanja zahtijevnim "Psalmom
139." počeli su nastupati zborovi iz svih kutaka Varaždinske
biskupije. Teško je opisati znanje i uspjeh najrazličitije sastave,
od ženskih, miješanih, muških, troglasnih, četvoroglasnih, godinama
starijih i mlađih, iskusnijih i početničkih. Naime, svaki zbor pjeva
samo jednu pjesmu, a samo godišnje okupljanje nije natjecateljskog
karaktera.
Naš zbor nastupio je 17. po redu pjesmom
A. Mateljana i Š. Marovića "Tebe Tražim", dopadljivom i
upečatljivom točkom.
Uvodni govor čitala je Ana Višnjić:
"Zahvaljujemo Ti Gospodine ns svim darovima kojima naš daruješ, na
svim dobročinstvima Tvojim. Zahvaljujemo Ti na daru što te možemo
slaviti svojim glasovnima: Tebi pjevati, Tebe slaviti, Tebe
moliti... Zahvaljujemo Ti Gospodine na ovom susretu, na Svakoj našoj
pjesmi, na svakom razgovoru, na svakoj lijepoj riječi.
Zahvaljujemo ti za svaki naš susret kao zbora, za vrijeme provedeno
u zajedništvu kada smo kao jedna velika obitelj u kojoj ponekad sve
i nije u najboljem redu, ali Gospodine slabi stttd ljudi i
griješimo. Zato Gospodine, Tebe molimo, Tebe tražimo, Tebe ištemo, u
svim našim tjeskobama i nevoljama za Tobom ruke pružamo, tražimo put
što vodi do Tebe... Kad ga pronađemo tada Ti nas griješ snagom
vječne ljubavi jer Ti si Gospodine moćan i misliš na sve nas, a mi
Te Gospodine hvalimo i cijelim bićem Tebi pjevamo.
Zahvaljujemo Ti Gospođine na Tvojoj neizmjernoj dobroti i milosti,
Tvojoj beskrajnoj ljubavi i praštanju, Tvojoj neizrecivoj nježnosti
i blagosti. Za sve darove kojima nas daruješ zahvaljujemo Ti
Gospodine, Bože naš!
Mješoviti
zbor župe Sveti Juraj u Trnju već kroz dugi niz godina vodi
liturgijsku i pastoralnu brigu sa promicanje glazbe u našoj župi.
Preko brojnih nastupa; od mladih misa pa do katedrala, župnih
svečanosti i proštenja odgojeni su mnogi naraštaji pjevača i
kantora. Župa je bogata i pjesmama koje su ispjevane na međimurskom
narječju na području naše župe, osobito o zaštitniku župe Svetom
Jurju, pojedinim svecima koje slavimo u filijalama te tužaljke za
dušni dan i ispraćaj dragih pokojnika u vječnost.
Zbor broji
35 članova, uvijek se pomlađuje te se ne bojimo da će u budućnosti
lijepa pjesma prestati slaviti Boga u našoj župi Juraj u Trnju."
Nazočne su oduševile mlade pjevačice
sopranistice Marija Recek, Ema Višnjić, Petra Tomašek, malo starije
i iskusnije Ana Višnjić, Mateja Kolar, Martina Halić, Nikolina
Matić, Lucija Kolarić i Barbara Hegeduš, starije i iskusnije Ana
Kolarić, Ružica Mesarek, Mihaela Halić, Mihaela Halić, Nevenka
Tomašek, Mirjana Fleten, Đurđica Čavlek i Vera Zrna. Svoje "usluge
pjevanja" nazočnima su nesebično poklonile i alt pjevačice ("lijevo
krilo"): Štefica Borović, Jelena Kivač, Emilija Mlinarić, Katarina
Purić, Milica Lesjak, Ljubica Barić i Elizabeta Matijaško. Tenori
Božidar Kolarić, Martin Recek i Dragutin Vugrinec oglasili su se na
gornjoj, nama desnoj strani, a basovi Josip Recek, Jurica Recek,
Josip Herman i Pavao Jančec zaorili su na gornjoj lijevoj strani.
Orgulje Marije - Dolores Hegeduš zvučale su naprosto nebeski.
Voditelj Nenad Glavak već nakon minute izvođenja shvatio je da
zbor pjeva slobodno, bez grča i straha, nasmiješio se zadovoljno i
do kraja zbor vodio poznatim putovima sjedinjenja pjevača, svete
pjesme, vjere i blaženstva. Neposredno pred njihov nastup stigao je
i biskup
mons. Josip Mrzljak te s desetak nazočnih župnika pozorno
pratio nastup. Velečasni Darko je s povišenog mjesta snimao stanje u
ispunjenoj lađi katedrale, pratio kretanje fotoaparata, Nenadovo
vođenje zbora i naravno, sa zadovoljstvom primao pohvale sa svih
strana. Izgledao je stvarno sretno! Biskup je zatim osobno uručio prije opisane fascikle i
zahvalnice voditelju zbora, čestitao mladim pjevačicama, a bistrim
okom zapazio je i ćesto blicanje našeg aparata.
Ukupno je na drugom danu nastupilo 482 sudionika (451 pjevač, 21
zborovođa i 10 orguljaša i gitarista
- ja preobrojio!).
Naš zbor odradio je pjevanje
bez uočljive greške, po mišljenju maestra Anđelka Igreca zbor je
homogen i lijepo pjeva.
Između tri bloka po 7 nastupa cijela
katedrala orila je pjesmama Slava Bogu na visini, Gospodin kraljuje
i završnom O, da bude radost među nama. Tom pjevanju pridružile su
se i naše nove članice koje nisu nastupile u "službenom dijelu"
susreta: sopranistice Ivana Vadlja, Tijana Barić i Lana
Strahija.
Posebno svečano bilo je kada je biskup
dijelio diplome sedamnaestorici psalmista, mladih i starih učenika
zahtijevnih pjevanja psalama. Diplomu o završenom
tečaju za crkvene psalmiste primilo je i naših petoro
mladih:
Lucija Kolarić iz Donjeg
Hrašćana, Jurica Recek iz Palinovca,
Barbara Hegeduš iz Čehovca,
Nikolina Matić iz Čehovca
i
Martin Recek iz Palinovca.
Biskup je naglasio
da su psalmi često nerazumljivi, ali pjevali su ih vjernici od
davnina pa tako i Isus Krist. Nakon službenog fotografiranja
(obratite pažnju kako smo dobro u fokus uhvatili i preč. Horvata i
mons. Mrzljaka) u Prvoj varaždinskoj gimnaziji održan je
agape, ovaj puta u smislu druženja, domijenka...
I onda
krenusmo kući. "Sretan sam što ste vi članovi našeg zbora župe, a
ja vaš župnik" - izjavio je ganuto župnik Darko Kelemenić
u autobusu. Pomogao mu je voditelj zbora Nenad Glavak kratkom
analizom pjevanja, ali odmah navalio s budućim planovima. Naime, za
četiri tjedna održava se drugi (mogli bismo već reći tradicionalni,
zar ne?) božićni koncert zbora u "svetođurskoj katedrali". Pjevat će
se razne varijacije narodnih starih pjesama i splet općepoznatih
pjesama za što je potrebna i dobra vježba. Unaprijed se ispričao
ukoliko za vrijeme proba ponekad ton voditelja postane oštriji...
|
Varaždinska katedrala Uznesenja
Blažene Djevice Marije na nebo |
Današnju varaždinsku katedralu, jednu od najznačajnijih ranobaroknih
sakralnih građevina u sjevernoj Hrvatskoj, gradili su od 1642. do
1646. isusovci, red vrlo zaslužan za katoličku obnovu u XVI. i XVII.
st., koji se u Varaždinu nastanio 1632., a 1636. otvorio gimnaziju.
Kao idejni tvorac i voditelj gradnje spominje se isusovac Juraj
Matota, a samu gradnju financirao je grof Gašpar Drašković. Radi se
o ranobaroknoj jednobrodnoj crkvi sa šest pobočnih kapela, nad
kojima su dvije galerije.
Sakristija, dovršena i uređena 1656., konačni oblik je dobila
pregradnjom 1726. Zvonik, dovršen 1676., sa svojim uglovnim
pilastrima bio je inovacija, koja će tek u XVIII. st. naći široku
primjenu. Portal se smatra stilski najnaprednijim u Hrvatskoj u
XVII. st. Tročetvrtinski polustupovi na visokim bazama nose zabat
koji se otvara prema ornamentiranoj niši u kojoj na volutnom
podnožju stoji kip Blažene Djevice. U njenom podnožju, na gredi,
obješen na željeznoj kuki visi obiteljski grb Draškovića, koji su i
nakon grofa Gašpara nastavili biti glavni dobročinitelji crkve.
Zajedno sa zgradom kolegija, danas sjedištem Fakulteta organizacije
i informatike, građenom od 1679. do 1691. i zdanjem nekadašnje
gimnazije, danas Ordinarijata varaždinske biskupije, čija je gradnja
počela 1680., nekoć isusovačka, a danas katedralna crkva predstavlja
najkvalitetniji i najvredniji ranobarokni arhitektonski i
urbanistički zahvat u Varaždinu.
Za razliku od suzdržane i dostojanstvene jednostavnosti vanjštine,
unutrašnjost crkve se ističe svojom raskošnošću. Glavni oltar, treći
po redu, dovršen je 1737. Svojom monumentalnošću pokriva svu širinu
i visinu svetišta. Na visokom i masivnom postamentu uzdižu se dva
kata retabla. U donjem katu središnji položaj zauzima oltarna slika
Uznesenja Marijina, kompozicijski inspirirana istoimenim motivima
Rubensa, Tiziana i Renija, a njoj su slijeva i zdesna, među
stupovljem, kipovi apostolskih prvaka sv. Petra i Pavla, isusovačkih
svetaca sv. Ignacija Lojolskog i sv. Franje Ksaverskog, te sv. Ivana
Nepomuka i sv. Donata. U gornjem katu središnja slika sv. Joakima i
Ane s kipovima četiriju evanđelista dijeli prikaz Navještenja -
Djevica Marija na jednoj strani, arkanđeo Gabrijel na drugoj. Dva
lebdeća anđela vode pogled prema presv. Trojstvu na vrhu retabla. Na
oltarnoj menzi nalazi se svetohranište ukrašeno rezbarenom
ornamentikom, koje svojim stupićima i gređem ponavlja glavni motiv
retabla.
Svih šest pobočnih kapela nekad je imalo svoje oltare, a danas su
sačuvana samo tri. Oltari sv. Franje Ksaverskog i sv. Ignacija u
prvim kapelama desno i lijevo od svetišta, podignuti 1742. i 1743.,
jednaki su po arhitektonskoj konstrukciji i ornamentici, zamišljeni
i izvedeni kao pandani. Troškom kasnijeg jegarskog biskupa grofa
Gabrijela Erdödyja kapela sv. Franje Ksaverskog ukrašena je 1710.
bogatom štukaturom u kojoj se ističu reljefni prikazi iz svečeva
života. Neki smatraju autorom Antuna Josipa Quadrija. Bratovština
muke i smrti Isusove ili dobre smrti vodila je brigu o kapeli i
oltaru sv. Križa. Kapela je urešena pozlaćenim štukom, rokoko
motivima i zatvorena željeznom ogradom 1764. Oltar, smatran jednim
od najboljih rokoko ostvarenja u sjevernoj Hrvatskoj, podignut je
nešto ranije, vjerojatno 1762., a u nj je uspješno ukomponirana
prijašnja oltarna slika Raspeća zaštićena staklom. U ostalim
pobočnim kapelama nalazi se više slika, dijelom u originalnim
okvirima, koje većim dijelom potječu iz 17. stoljeća, a neke su od
njih vjerojatno bile na starim oltarima. Varaždinac Blaž Grueber
ukrasio je 1727. sakristiju stropnim i zidnim slikama koje su
prvijenci baroknog iluzionističkog slikarstva u sjevernoj Hrvatskoj.
Od propovjedaonice, naručene u Grazu 1761., danas postoji samo
govornica s obilježjima rokokoa na kojoj je reljef s prizorom Oluje
na moru. Baldahin, stradao u požaru 1776., u XIX. st. je nadomješten
klasicističkom konstrukcijom.
Prve orgulje postavljene 1649. izgorjele su 1665., nakon čega su
nabavljene nove. Te druge orgulje zamijenjene su 1747. novima koje
je izgradio varaždinski orguljar Josip Papa ml. Nakon što su te
dotrajale od J. Brandla u Mariboru naručene su nove, s tim da su
ostavljeni stari ormari i pozitiv koji je služio kao ukras. Od 1988.
do 1998. graditelj orgulja Wolfgang Braun gradio je današnje
orgulje, koje imaju 54 zvučna registra i veliki broj slobodnih
kombinacija i spojeva. Na novom trodjelnom prospektu ostavljen je i
nadalje stari središnji ormar iz 18. stoljeća. Od 1988. do 1998.
građene su nove orgulje, inače pete po redu, čija kvaliteta naročito
dolazi do izražaja prilikom održavanja glasovitih Varaždinskih
baroknih večeri.
Nakon ukinuća isusovačkog reda 1773., crkvu su 1776. preuzeli
pavlini, koji su 1777. dali napraviti novo pročelje s reljefom
Presv. Trojstva, a nakon njihovoga ukinuća 1786., crkva je bila
sekularizirana i 1788. pretvorena u žitnicu za vojne potrebe. God.
1797. je ponovo blagoslovljena za bogoslužje i predana na upotrebu
gimnaziji, pa njome upravljaju svećenici gimnazijski vjeroučitelji
do 1949. g.
Čazmanski kaptol, koji se još 1810/11. nastanio u Varaždinu dobiva
je za svoju zbornu crkvu 1954., a bulom Pape Ivana Pavla II.
Clarorum sanctorum od 5. VII. 1997. proglašena je katedralom
novoutemeljene Varaždinske biskupije.
Crkva je lakše ili teže stradavala u požarima 1650., 1665., 1776.,
1818., a obnove su izvođene ili dovršavane 1653., 1671., 1698.,
1756., 1777., 1818., 1875., 1900., 1937. Od 1982. do 1995. crkva je
temeljito i stručno obnovljena izvana i iznutra. Osim
Restauratorskog zavoda Hrvatske, koji je izvodio radove, za taj
pothvat zaslužni su msgr. Alojzije Domislović, kanonik lektor tada
još zborne crkve, Grad Varaždin i Ministarstvo kulture.
Katedrala je 1998. od Kolpinške udruge Padernbornske nadbiskupije
dobila na dar novi koncilski oltar, dva ambona i svjećnjak za
uskrsnu svijeću, koje je u stilu velikog oltara od dvjestogodišnje
vestfalske hrastovine izradio Johannes Roebbecke.
Za 5. obljetnicu biskupije 2002. postavljena su nova brončana vrata,
koja je izradio prof. Hrvoje Ljubić. U luneti je reljef Marije na
nebo uznesene, Kraljice neba i zemlje, kojoj su slijeva i zdesna bl.
Alojzije Stepinac i sv. Marko Križevčanin, zaštitnici biskupije. U
četiri kazete gornjeg dijela vratnih krila smješteni su reljefni
prizori iz Marijina života, a u četirima donjim kazetama su prikazi
marijanskih crkava u Lepoglavi, Močilama i Svetom Jurju na Bregu, te
prošteništa Predragocjene Krvi Isusove u Ludbregu. Lunetu od kazeta
na vratima dijeli latinski natpis: Biskupija varaždinska utemeljena
5. srpnja 1997. Gornje kazete od donjih dijele rukohvati u obliku
grčkih križeva u kojima su grbovi Sv. Oca Ivana Pavla II,
utemeljitelja Varaždinske biskupije i Marka Culeja, prvog biskupa.
Uz rukohvate su i njihova biskupska gesla.
Još je znameniti hrvatskokajkavski pisac, isusovac o. Juraj Habdelić
u svojem Zercalu Marijanskom, izdanom u Grazu 1662., napisao za
varaždinsku crkvu Uznesenja Blažene Djevice Marije: ktere
prispodobne ne štimam v slovenskom orsagu zvun biškupske zagrebečke
(ne smatram joj ravnom niti jednu u slavonskom kraljevstvu osim
zagrebačke stolnice).
Novu isusovačku crkvu i njezinih prvih pet oltara posvetio je 28.
svibnja 1656. zagrebački biskup Petar Petretić. Nakon što je crkva
1787. bila sekularizirana, za ponovnu bogoslužnu uporabu blagoslovio
ju je 1. svibnja 1797. vinički župnik i čazmanski kanonik Ivan
Ivanović. Crkva Uznesenja BDM zajedno s desetak drugih varaždinskih
crkava i kapela priskrbila je gradu već u XVIII. st. naziv "Malog
Rima".
U katedrali postoji više grobnica u koje se još od XIX. st. nitko ne
ukapa. Pred glavnim oltarom je isusovačka grobnica, a i sve pobočne
kapele imaju svoje grobnice. Kripta velikaške obitelji Drašković
nalazi se u kapeli Majke Božje Loretske, lijevo od glavnog ulaza.
Posljednja stručna i temeljita obnova odvijala se od 1982. do 1995.
pod vodstvom Restauratorskog zavoda Hrvatske, a brigom i marom
kanonika lektora čazmansko-varaždinskog zbornog kaptola Alojzija
Domislovića.
Najprije isusovačka (1642-1773), zatim pavlinska (1776-1786),
gimnazijska (1797-1949) i kaptolska (1954-1997), crkva Uznesenja BDM
5. srpnja 1997. postaje katedralom novoutemeljene Varaždinske
biskupije. |
Anđelko Igrec
|
Rođen
je u Heidelbergu 1968.). Varaždinski je skladatelj, dirigent,
katedralni orguljaš i voditelj Ureda za crkvenu glazbu Varaždinske
biskupije.
Mo. Anđelko Igrec rođen je 1968. godine u Heidelbergu, osnovnu školu
pohađao je u Prelogu (Međimurje), a gimnaziju, te studij filozofije
i teologije u Zagrebu. Nakon školovanja u Hrvatskoj, završio je
Studij orgulja i improvizacije u klasi prof. Hansa Haselböcka na
Sveučilištu za glazbu u Beču, te na istom sveučilištu crkvenu
kompoziciju u klasi prof. Wolfganga Sausenga, te kompoziciju u klasi
prof. Klausa P. Sattlera. Živi i djeluje u Varaždinu kao orguljaš i
zborovođa katedralnog zbora "Chorus Angelicus" varaždinske
katedrale. Član je Hrvatskog društva skladatelja i Hrvatskog društva
crkvenih glazbenika. Voditelj je Ureda za crkvenu glazbu Varaždinske
biskupije. Predaje na Institutu za crkvenu glazbu "Albe Vidaković"
Sveučilišta u Zagrebu. Na Orguljaškoj ljetnoj školi u Šibeniku
voditelj je klase za improvizaciju i gregorijaniku. Glazbeni je
urednik časopisa za duhovnu glazbu "Sveta Cecilija" i mjesečnika
crkvenih glazbenika "Naviještati glazbom". Orguljaške koncerte
održavao je diljem Hrvatske, kao i u susjednim zemljama. Za
skladateljski i orguljaški rad primio je više priznanja i nagrada.
Anđelko Igrec do sada je objavio 70-ak djela orkestralne, komorne,
scenske i filmske, te vokalne i vokalno-instrumentalne glazbe. U
skladateljskom radu najveće nadahnuće nalazi u Svetom pismu, odnosno
biblijskim motivima.
Dobitnik je više nagrada i priznaja od kojih su najznačajnije:
Nagrada za kompoziciju Arno-Patscheider za pučku misu s orguljama
(Austrija, 1994.)
Nagrada Ministarstva kulture Republike Hrvatske za skladbu "Adoro
te" za ženski zbor (2001.)
Nagrada "Jurica Murai" Varaždinskih baroknih večeri za solističku
izvedbu (2002.)
Nagrada Ministarstva kulture Republike Hrvatske za skladbu "Tri
misna stavka" za kantora, zbor, puk i orgulje (2003.)
Nagrada Pasionske baštine za skladbu "Pasionske slike" za zbor i
simfonijski orkestar (2003.)
Nagrada "Josip Štolcer Slavenski" za oratorij "Pashalne slike"
(2008.)
Nagrada "Porin" u kategoriji Najbolji autorski album, za album
"Kyrie" (2010.)
Značajnija djela
Adoro te
Aklamacija prije Evanđelja
Amen, vjerujem
Bečka misa
Duša mi čezne
Improvizacija na psalam 135, Ispovidite se
Kako je dobro (Ps 133, 1-2)
Kantata "Maranatha - Dođi, Gospodine"
Kraljevski psalmi
Kriste, ti si moj život
Kyrie - litanije
Liturgijska suita za violinu i glasovir
Molitva za hrvatski kruh
Morgenstern - misa
Morgensterntoccata
Munchiana
Njegov smo narod i ovce paše njegove
O admirabile commercium
Pashalne slike - oratorij za sole, dječji zbor, mješoviti zbor i
simfonijski orkestar
Stabat mater
Stabat mater (za alt i gudački kvartet)
Studie fur großes Orchester
Suita Vigilica
Tebi se, Gospodine, utječem
Tria cantica
The Wandering jews |
Tanja Popec
Glas Koncila br. 20 (1873) 16.5.2010.
|
Intewiev s Anđelkom Igrecom
Glazba kao putokaz prema Bogu
»Bojim se da se u Hrvatskoj s premalo
ozbiljnosti promišlja o pjesmama za mise
s djecom i mladima i olako se taj
repertorij okarakterizira pojmom duhovna
šansona, koji je i preuzak i s
negativnom konotacijom«, kaže Igrec.
Važno je da srce čuje Riječ
»Generacije skladatelja pronalaze
nadahnuće u Bibliji, neiscrpivoj
biblioteci ljudske povijesti, sudbinâ
pojedinaca i naroda, u njezinoj
umjetnosti, poeziji. Njezine su stranice
blize čovjekovu svagdanu. U njezinim
knjigama zapisano je i Božje i čovječje
korespondiranje.« Tako govori mo. Igrec
opisujući Sveto pismo kao nadahnjujuće
za skladatelja. Istodobno primjećuje da
se skladatelj može prepoznati u naporima
i uzdasima, hvalama i klicajima
biblijskog pisca, i tu se događa
razmjena slušanja, »da poslušam
što mi to Gospodin govori« (Ps 85, 9) i
zborenja, »usta će moja
navješćivati hvalu tvoju« (Ps 51, 17). U
tome je početak navještaja glazbom za
koji je važno da srce bude puno, da »iz
srca naviru riječi divne« (Ps 45).
»Nakon toga već smo blizu i pjevanju i
muziciranju«, primjećuje mo. Igrec i
nastavlja: »Ako nas je onda sabrano i
više, rađa se himan, slavopoj Bogu
našemu. Tu je uspjeh svakako zajamčen,
neovisno o tome je l' pjesma ili
tonalitet neobičan ili pjevači neuki.
Naravno, dogodi li se spoj 'punih',
'bogatih', vrsnih glazbenika i zahvalne
sredine - dovoljno zainteresiranih
suradnika (pjevača, glazbenika), kao i
podupiratelja, to djelo može postajati
sve uspješnije.«
Crkvena glazba u Hrvatskoj
»U Hrvatskoj je mnogo dobrih
glazbenika, ornih pjevača i zanosnih
partitura«, kaže mo. Igrec kojega raduju
susreti s novim ansamblima i novim
nastojanjima. Po njegovu mišljenju, bilo
bi dobro u Hrvatskoj imati »kvalitetnu
krovnu crkveno-glazbeničku instituciju
koja bi od Crkve u Hrvata dobila mandat
i podršku pokretati inicijativu i
osmišljavati projekte, onako kako to
rade nacionalni uredi na drugim
područjima«. Opravdano je stoga pitati
je li kod nas dovoljno vrednovana i
uopće prepoznata kvaliteta crkvene
glazbe. »U posljednjim je desetljećima u
Hrvatskoj bilo gotovo zaboravljeno da
najveći dio zapadnoga glazbenog poklada
čini upravo crkvena glazba. Njom se nisu
bavili i ne bave se samo na brzinu
priučeni pojedinci«, primjećuje naš
sugovornik, ali i s optimizmom navodi
razloge nade da raste broj kvalitetnih
crkvenih glazbenika, čemu svoj doprinos
daju: uvođenje nastave orgulja u naše
srednje glazbene škole, pokušaji
usklađivanja programa nastave između
Instituta za crkvenu glazbu u Zagrebu i
zagrebačke Muzičke akademije,
angažiranje mnogih visoko školovanih
orguljaša i dirigenata, itd.
Profesionalni glazbenici u župama?
Korak dalje u analizi crkvene glazbe
vodi nas u naše župne zajednice, crkve i
katedrale. Mo. Igrec svojim je znanjem,
umijećem i kreativnošću orguljama
varaždinske katedrale vratio dušu, a
ljudske glasove povjerenoga katedralnog
zbora doveo do anđeoskog sklada. Njegova
je želja i zamisao da svaka naša veća
župna zajednica ima profesionalnog
glazbenika. Vidi ga kao člana
pastoralnog tima župnih suradnika.
Brinući se za više od stotinjak ljudi u
dječjem zboru, zboru mladih i mješovitom
zboru, povezan je sa župljanima koji su,
znamo, spremni sudjelovati i u drugim
potrebama u župi. No, takav profil
glazbenika zahtijevao bi, naravno,
dodatnu formaciju, osim glazbeničke. A
što bismo time dobili? »Iz dosadašnjeg
iskustva znam da župe moje biskupije, u
kojima djeluju glazbenici sa skoro
profesionalnim uvjetima, sudjeluju u
svim zajedničkim biskupijskim projektima
i da pratimo kontinuirano poboljšanje
kvalitete ne samo liturgijskog pjevanja
nego cjelokupnog vjerskog života u tim
župama.« Profesionalni crkveni
glazbenici i liturgičari osobito su
oprezni kada se radi o izboru pjesama za
liturgijska slavlja. U mnogim se, naime,
župama osjeća dominacija tzv. »duhovne
šansone« nad liturgijskim pjevanjem. Mo.
Igrec o tome kaže: »Bojim se da se u
Hrvatskoj s premalo ozbiljnosti
promišlja o pjesmama za mise s djecom i
mladima i olako se taj repertorij
okarakterizira pojmom duhovna šansona,
koji je i preuzak i s negativnom
konotacijom. Nije mi poznato da je
ijedna nova duhovna popijevka (taj bi se
izraz možda mogao koristiti) službeno
odobrena posljednjih desetljeća za
korištenje u liturgiji.« Želeći poticati
i unaprijediti crkvenu glazbu u
Varaždinskoj biskupiji, mo. Igrec
pokrenuo je Festival sv. Cecilije za
župne zborove i sastave, Orguljašku
školu za župne orguljaše i dirigente,
Festival Dobrog Pastira i druge
projekte, a od pomoći voditeljima
pjevanja u župama mogu biti materijali
objavljeni na internetskoj stranici
Ureda za crkvenu glazbu Varaždinske
biskupije:
http://glazba.biskupija-varazdinska.hr.
Rad s novim generacijama
Mo. Igrec angažiran je i na
Orguljaškoj ljetnoj školi u Šibeniku,
kao voditelj klase za improvizaciju i
gregorijaniku. Tu školu opisuje kao
rezultat rada nekoliko entuzijasta, u
prvom redu Šibenčanina prof. Božidara
Grge: »Godinama je uspijevao za Šibenik
- hrvatsku riznicu povijesnih orgulja -
pridobivati učenike i učitelje
orguljaške glazbe, kao i sponzore. Tu se
uči dobro orguljati glazbu od rane do
suvremene, improvizirati na orguljama,
uči se i orguljarstvo, obnavljaju
vrijedni instrumenti, otkrivaju stari
rukopisi, a jedan od glavnih naglasaka
te škole jesu liturgijski seminari: iz
godine u godinu okuplja se i više od 40
mladih ljudi, učenika niže i srednje
glazbene škole: pjevaju u zboru škole, u
'gregorijanskoj scholi', uče dirigirati,
te se pripremaju za liturgijsko
sviranje.«
Vratimo se oduševljenju
Suradnici, prijatelji i poznanici mo.
Anđelka Igreca opisuju kao osobu koja
izaziva oduševljenje. To osobito
potvrđuju članovi zbora u Varaždinskoj
katedrali s kojima »na noge postavlja«
vrlo zahtjevne projekte. Različiti su
putovi koji dovode do oduševljenog
angažmana i predane ljubavi u radu. To
mogu biti trenuci kada se dogodi »nešto
posebno, kad nakon neke izvedbe u tišini
zastanem jer se dogodilo nešto posebno
što oduzima 'tlo pod nogama', ili možda
oduševljenje ovisi o dobroj ekipi u
kojoj naši visoki tanki tenori
doživljavaju altove, poradi njihova
sonorna duboka pjeva, po onoj
svetopisamskoj: 'Tko je ta koja dolazi
kao vojska pod zastavama...' (Pj 6, 10),
a sopranima ne smeta što basovi ipak
uvijek iznova malo zaostaju, a oni
stariji među nama zapjevaju kao u dane
mladosti?« Za mo. Igreca kao skladatelja
svakodnevni je susret s notnim listom
izazov što potiče oduševljenje:
»Oduševljava me mogućnost taj papir
ispuniti i pokrenuti neko izvedbeno
tijelo da zaživi u ritmu onoga trenutka
kad su note ispisivane. Oduševljava me
stvaralačka radost na licima mojih
studenata i učenika kad sami
proživljavaju slične osjećaje.
Oduševljava me itekako i nevjerica mojih
pjevača kad im nešto novo donesem, i to
baš i ne zvuči razumljivo, prije svega
zbog toga jer ne znaju kako će u
konačnici sve zvučati. Oduševljava me i
misao jednoga mog 94-godišnjeg subrata
iz studentskih dana koji mi je povjerio
da mu se, sada starcu, čini da su
nerazumljive linije njegova života
poprimile smisao jer da mu je postalo
jasno da je Gospodin uvijek znao čemu
koja linija.«
Nagrade
Mo. Anđelko Igrec za svoj je rad
primio i istaknute nagrade. Kao posebnu
izdvaja Vjesnikovu nagradu »Josip
Štolcer Slavenski« 2008. godine za
oratorij za sole, dječji zbor, mješoviti
zbor i orkestar »Pashalne slike«. Djelo
je praizvedeno 28. rujna 2007. na
Varaždinskim baroknim večerima u povodu
proslave 10. obljetnice Varaždinske
biskupije, a objavljeno je u zajedničkom
izdanju Glasa Koncila i diskografske
kuće »Orfej«. Album »Kyrie« ove je
godine, pak, nominiran za diskografsku
nagradu »Porin« u kategoriji najboljeg
albuma duhovne glazbe. Radi se o nosaču
zvuka izdanom prošle godine u
zajedničkoj nakladi Glasa Koncila i
udruge »Aulos«. Na njemu je 13 glazbenih
brojeva četiriju kompozicija »Kyrie
litanije«, »Kraljevski psalmi«, »Adoro
te« i »Bečka misa«, nastalih za vrijeme
Igrecova studija glazbe u Beču. Ta su
djela snimljena na različitim lokacijama
i u različitim vremenskim razdobljima u
izvedbi članova »Collegiuma pro musica
sacra«, ženskog okteta, zbora
varaždinske katedrale »Chorus
angelicus«, orkestra varaždinske
katedrale te brojnih solista. Mo. Igrec
na kategoriju duhovne glazbe za nagradu
»Porin« gleda kao mogućnost boljega
vrednovanja duhovne glazbe u nas. No,
najveća nagrada je ipak publika, kaže
mo. Igrec dodajući: »Nakon nekih
zahtjevnih koncerata znao bi netko doći
i zahvaliti s mislima kako mu je ovo što
je slušao bilo kao melem na dušu. Zato
mi je od svih najdraža ipak 'nagrada
publike'. Zna se, naime, dogoditi da nam
je katedrala puna, i da je cijeli zbor
sa mnom, i da cijela Crkva pjeva, i da
se stupovi našeg hrama počnu zibati. To
je veoma dobra nagrada!«
Na putu do Neba
Iako je mo. Anđelko Igrec nadaleko
poznat kao crkveni glazbenik a njegovo
najveće nadahnuće u skladateljskom radu
je Sveto pismo, ipak postoje mnogi
trenuci kad je bio »zatečen koliko neka
glazba, nazovimo je svjetovnom, može
uzdići i ispuniti kriterije dobre svete
glazbe«. Po njegovu mišljenju, kao da
iščezava granica između profanog i
svetog, pa čak i više, »da ono što je
profano bude bliže transcendentnom od
svetog. Ponekad ostajem posramljen
misleći na tolika slavlja kad se ništa
ne dogodi: predvoditelj je možda
preumoran, okupljena zajednica ne
odgovara ni na osnovne molitve s 'amen',
a kao orguljaš pokušavate motivirati, no
jednostavno ne ide. Zahvalan sam stoga
svima koji su posljednjih godina
pomagali mojim nastojanjima biti bolji
orguljaš i zborovođa, predvoditelj
liturgijskog pjevanja, pomagač prema
transcendentnom, prema svetom«.
|
Mons. Josip
Mrzljak - varaždinski biskup
|
Papa
Benedikt XVI. imenovao je mons. Josipa Mrzljaka, dotadašnjeg
zagrebačkog pomoćnog biskupa, za novog varaždinskog biskupa,
priopćila je 20. ožujka 2007. godine u Vatikanu Sveta Stolica.
Službu varaždinskog biskupa mons. Mrzljak preuzeo je na svečanosti u
varaždinskoj katedrali u subotu 31. ožujka 2007.
Varaždinska biskupija tako je u godini, u kojoj je obilježila 10.
obljetnicu svog osnutka, dobila svog drugog biskupa, nakon što je
prvi varaždinski biskup Marko Culej preminuo sedam mjeseci ranije.
Biskup
Josip Mrzljak rođen je 19. siječnja 1944. godine u Vukovaru u
obitelji Vladimira i Barice rođene Šimecki. Roditelji su mu živjeli
u Krašiću, a u Vukovar su doselili jer je otac kao državni službenik
dobio namještenje. U vukovarskoj "kristalnoj noći" 12. travnja 1945.
godine otac je nestao i vjerojatno je ubijen od komunista kao i
mnogi drugi u to vrijeme u Vukovaru. Odmah nakon očevog nestanka
Josip se s majkom i sestrom vratio u Krašić. Osmogodišnje školovanje
završio je u Krašiću i to u vrijeme kada je tu kao zatočenik živio
zagrebački nadbiskup i kardinal, blaženi Alojzije Stepinac.
Godine
1959. odlazi u Nadbiskupsko dječačko sjemenište na Šalati u Zagrebu
gdje je maturirao 1963. godine. Studij teologije završio je na
Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu, a za svećenika ga je
zaredio nadbiskup Franjo Kuharić 16. studenoga 1969. godine. Kao
mladomisnik Josip Mrzljak je pastoralno pomagao u više župa, a zatim
je bio kapelan u župi sv. Nikole u Koprivnici. Osam je godina bio
župnikom u Ozlju, odakle je nekoliko godina upravljao i župom
Vrhovac. Godine 1980. imenovan je župnikom u Sesvetskom Kraljevcu,
gdje ostaje 18 godina. U ljeto 1998. nadbiskup Josip Bozanić
imenovao ga je biskupskim vikarom za svećenike i ravnateljem
pastoralnih ureda Nadbiskupskog duhovnog stola, a malo zatim i
kanonikom Prvostolnog kaptola zagrebačkog. U toj ga službi zatiče i
imenovanje za pomoćnog biskupa zagrebačkog. Za biskupa je zaređen u
zagrebačkoj katedrali 6. veljače 1999. U Hrvatskoj biskupskoj
konferenciji obnašao je službu predsjednika Vijeća HBK za kler, a
danas je predsjednik Hrvatskog Caritasa, predsjednik Biskupske
komisije HBK za Hrvatski Caritas te predsjednik Biskupske komisije
HBK za odnose s državom.
Mons.
Josip Mrzljak imenovan je varaždinskim biskupom nakon što je prvi
varaždinski biskup mons. Marko Culej preminuo 19. kolovoza 2006.
godine.
|
Ljubav-agape
|
Ljubav-agape kako je snažna riječ! Pavao joj
pjeva veliki hvalospjev, najljepši hvalospjev ljubavi. Ljubav je
velikodušna, dobrostiva, neprolazna. Nije nepristojna, ne traži
svoje, nije razdražljiva, ne pamti zlo, ne raduje se nepravdi, a
raduje se istini. Ona je diskretna, gotovo neprimjetna, a opet sve
zahvaća, svemu daje istinsku vrijednost. Bez ljubavi čovjek je -
ništa! S njom je neizmjerno bogat, božanski plodan, nebeski blažen.
Ljubav nas ne čini samo sličnima Bogu, koji je
jedini dobar, već postajemo po njoj i dionici božanske naravi, jer
Bog je Ljubav.
Ljubav-agape oplemenjuje i produhovljuje eros.
Nesavršena smo bića, živimo od želja i strasti. Trebamo ih. One su
tkivo našeg života. Bez njih umiremo. Ljubav je mrtva, ako čineći
dobro tražimo samo svoje interese. Ne kaže ništa, ako nas bližnji ne
zanima. Pogazimo ljubav, ako nekome kažemo: "Činim ti dobro, ali ti
me ne zanimaš!"
Ljubav je žrtva, ali nas ona ispunja radošću i
srećom. Pogledajmo majčinsku ljubav. Koliko samoprijegora,
sebedarja, besanih noći! Ali ljubav prema djetetu sve zaslađuje,
usrećuje. Želja i dar su vanjski znakovi ljubavi. Oni omogućavaju da
se ostvari ljubav, da se od raspršenih boja spektra stvori sjaj i
toplina zrake sunca koja nas miluje i liječi. Tajna ljubavi, tajna
je sreće, što sve ljudske želje i strasti slijeva u sklad. Erotska
ljubav je divlja, kao životinjski nagon, sebična - često egoistična.
Jao onome tko vidi ljubav u sjedinjenju dvaju egoizama. Tu je
ruševina, pakao. Ljubav-agape traži ne sebe već drugoga, ne svoje
dobro već dobro drugoga, ne svoju sreću nego sreću drugoga.
Ljubav-agape je predanje sebe drugome bez pridržaja, traženje sreće
za drugoga. Ova ljubav ne osiromašuje niti slabi sreću drugoga kao
eros-ljubav, već je obogaćuje, produbljuje, produhovljava,
pobožanstvenju
|