U ovom tjednu započinjemo
korizmeno vrijeme liturgijske godine,
razdoblje u kojem se pripremamo
za godišnje slavlje temelja naše vjere,
a to je slavlje Kristova Uskrsnuća
te spomena njegove slavne muke i smrti.
Više o korizmi pročitajte ovdje:
https://www.vjeraidjela.com/korizmeno-vrijeme/
Tijekom korizme potičemo vas
da se priključite pobožnosti
klanjanja četvrtkom nakon svete mise.
Sve do početka korizmenih ispovijedi u dekanatu
imat ćemo utorkom i petkom pobožnost križnog puta.
Utorkom će u 17 sati križni put biti u Hodošanu.
Nakon križnog puta slijedit će sveta misa.
Petkom će križni put u 17 sati biti u župnoj crkvi.
U Hodošanu će križni put predmoliti župnik,
a u župnoj crkvi župnik zajedno s našim vjeroučenicima.
Kako nas potiče papa Franjo,
provedimo ovu korizmu u nadi i u
posebnoj vrsti posta od guranja ili gaženja drugih,
postu od zavisti ili licemjerja
i ne dopustimo itko zaostane ili se osjeća isključenim.
Papinu poruku u cijelosti pročitajte ovdje:
https://ika.hkm.hr/novosti/papina-poruka-za-korizmu/
Više:
Korizmeno vrijeme
Korizma je vrijeme bliže priprave za Uskrs, a karakterizira ju
ozbiljnost, pojačana pobožnost, djela milosrđa i djela pokore. Kroz
takva djela vjernik katolik nastoji što više uranjati u Kristovu
muku, razmišljati o vazmenom otajstvu i pripremiti se i duhovno i
tjelesno na slavlje Kristova uskrsnuća, te u tom smislu zahvaljivati
Bogu na daru otkupljenja.
Povijesno gledano, korizmeno je vrijeme od 40 dana nastajalo
postupno, a vezano je uz općenitu pobožnost vjernika, uz
katekumenalnu praksu, te uz praksu pomirenja pokornika. Otprilike od
sredine 2. st. počinje se slaviti Uskrs, a nekakva duža pokornička
priprava za njega nije bila, nego bi tek vjernici prethodno postili
jedan ili dva dana. Ipak, za katekumene, odnosno one odrasle osobe
koje su se pripremale na krštenje, kao i za one koji su bili u
stanju izvršavanja pokore nakon sakramenta ispovijedi, razvila se
stroža praksa, koja je postupno dovela do današnjega oblika korizme.
Katekumeni su tako prolazili kroz svoje provjere, da bi se moglo
vidjeti jesu li se doista obratili i jesu li spremni primiti
otajstva, a kroz to vrijeme su postili i obdržavali neke druge
pokorničke oblike. Konačno bi se, ako su uspješno prošli sve
provjere, krstili u noći Vazmenoga bdjenja. Kao znak potpore takvom
njihovu hodu u sazrijevanju u vjeri, i drugi su im se vjernici znali
pridružiti.
Jednako su se tako drugi vjernici svojom potporom pridružili i
javnim pokornicima, a koji su provodili teške pokore. Naime, u ta je
prva vremena sakrament ispovijedi bio neusporedivo stroži nego
danas, odnosno onaj tko se htio ispovjediti učinio je to javno pred
biskupom, a za svoje je grijehe dobio strogu višegodišnju pokoru,
dok je odrješenje dobivao tek nakon što je tu pokoru i izvršio.
Posebno intenzivno vršio je pokoru pred obred javnoga pomirenja, a
koji se slavio na Veliki četvrtak. Dakle, da bi i njima pokazali
svoju potporu, ostali bi im se vjernici pridružili u vršenju pokore
i posta.
S vremenom se preduskrsna pokora proširila na tjedan dana, pa na tri
tjedna, da bi konačno prerasla u današnjih 40 dana. Ta je praksa
poznata već u 4. st., a post od 40 dana usko je vezan uz Kristov
četrdesetodnevni post u pustinji, pa je razumljivo da je i cijelo
korizmeno vrijeme shvaćeno kao vrijeme odricanja od grijeha i
spremnosti postajati što sličniji Kristu.
Nekada korizma nije počinjala na Pepelnicu, nego Prvom korizmenom
nedjeljom i trajala je do Velikoga četvrtka, što je iznosilo točno
40 dana. Međutim, dok je to tako bilo za ostale vjernike, javni su
pokornici već u srijedu prije Prve korizmene nedjelje imali određeni
obred bliže priprave, a u kojemu su se u znak pokore posipali
pepelom. S obzirom da je nedjelja dan Kristova uskrsnuća i ne smije
biti pokorničkoga karaktera, bilo je nezamislivo da se posipanje
pepelom vrši u taj dan, pa je razumljivo zašto su to činili
srijedom. Uskoro su takvu praksu prihvatili i drugi, o čemu postoje
svjedočanstva već u 6. st.
S obzirom da se prebacivanjem početka korizme na srijedu izgubila
simbolika broja 40 i vezanost u Kristov post, jer je sada korizma
trajala 44 dana, došlo se do novoga tumačenja, takvoga da se ne
trebaju računati nedjelje, s obzirom da nedjelja ne da na sebe
posta, te da korizma traje do samoga Uskrsa, a ne do Velikoga
četvrtka, pa se opet došlo do četrdesetnice, što korizma i znači u
prijevodu (quadragesima). U novije je vrijeme bilo pokušaja da se
dokine Pepelnica i da korizma započne Prve korizmene nedjelje, ali
taj prijedlog nije prihvaćen, a čini se da je u tomu odlučujuću
ulogu imao papa Pavao VI.
U ranijim se vremenima (u 6./7. st.) bilo razvilo i predkorizmeno
vrijeme, a koje se sastojalo od tri nedjelje prije Prve korizmene
nedjelje (ona se još nazivala Četrdesetnica), i koje su nazvane
Pedesetnica, Šezdesetnica i Sedamdesetnica. To se vrijeme shvaćalo
kao određeni prijelaz iz božićnoga u uskrsno vrijeme, a iako se nije
tražio post, bilo je više elemenata koji su upućivali na pokornički
karakter i u tom smislu umanjivali značenje same korizme i njezine
simbolike broja 40. Zbog toga je razumljivo da su one u novije
vrijeme, tj. reformom kalendara 1969. god., dokinute.
Danas, dakle, korizma ili Četrdesetnica započinje Pepelnicom ili
Čistom srijedom i traje do Velikoga četvrtka prije podne, a na isti
dan Večerom Gospodnjom započinje Veliko ili Sveto trodnevlje, koje
završava Večernjom Nedjelje uskrsnuća (usp. Opća načela o
liturgijskoj godini i kalendaru, 1969., br. 19). Pepelnici je svrha
uvesti nas u ozbiljnost korizmenoga vremena, što se posebno vidi u
obredu pepeljenja u okviru misnoga slavlja, a koji se vrši nakon
homilije. Tada svećenik pepelom pravi znak križa na čelu ili pepeo
posipa po glavi svakomu vjerniku, uz riječi “Obratite se i vjerujte
Evanđelju!” Simbolika pepela u Starom i Novom zavjetu ima višestruko
značenje, ali uvijek upućuje na prolaznost, potrebu čišćenja,
obraćenje, pokoru, pomirenje… Na to upućuje i formula pepeljenja
ranijega vremena, kada je svećenik govorio: “Spomeni se, čovječe, da
si prah i da ćeš se u prah vratiti!”
Da bi se još više istaknuo pokornički karakter i važnost obraćenja,
Crkva propisuje da se na Pepelnicu, uz Veliki petak, treba
obdržavati post i nemrs. Postiti znači jednom se do sita najesti, a
ne mrsiti znači uzdržati se od mesa i mesnih prerađevina. Osim toga,
Pepelnica, kao vrata korizme, poziva vjernike na ustrajnu molitvu,
milosrđe i post kroz cijelo korizmeno vrijeme. Molitvom tako vjernik
usavršuje ljubav prema Bogu, djelima milosrđa otvara se potrebama
bližnjih, dok je post usmjeren na njegovo dobro, ali takvo, ako je
post iskrena i čista srca, koje će ga nužno voditi osnaženju vjere i
ljubavi i prema Bogu i prema bližnjima.
Pet korizmenih nedjelja koje slijede nakon Pepelnice, a nose naziv
Prva korizmena nedjelja, Druga korizmena nedjelje i redom do Pete,
imaju ulogu vjernike sve snažnije uvoditi u Kristovo vazmeno
otajstvo, a to se vidi kako iz posebno biranih misnih čitanja, tako
i iz naziva tih nedjelja. Prva se korizmena nedjelja tako naziva
Čista, Druga Pačista, Treća Bezimena, Četvrta Sredoposna, a Peta
Gluha.
Da bi se još više naglasio pokornički karakter i poziv na očišćenje
srca, Crkva nakon Prve korizmene nedjelje propisuje dane posta i
pokore, a koji se nazivaju kvatre. Riječ je o četiri tjedna koja
nisu uzastopna, nego su vezana uz godišnja doba, pa tako postoje
zimske, proljetne, ljetne i jesenske kvatre, a unutar njih je
poseban naglasak na onim danima u tjednu koji su od davnine bili
vezani uz post: srijeda, petak i nešto poslije subota. Ti dani posta
i pokore koji su određeni nakon Prve korizmene nedjelje nazivaju se
proljetne kvatre.
Peta korizmena nedjelja ili Gluha nedjelja, naziva se ponekad i
Nedjelja prve muke, jer je riječ o posebnom uvođenju u žalost i
ozbiljnost onoga što će slijediti. Zato je ranije bio propis, a sada
je to ostavljeno na volju, da se u crkvi zastiru križevi i slike
ljubičastim platnom. Tako zastrti križevi ostaju do završetka službe
Muke Gospodnje na Veliki petak, dok slike i dalje ostaju pokrivene
sve do početka Vazmenoga bdjenja, a smisao je da se još dublje
skrene pozornost na Muku Gospodnju, koja će slijediti.
Nakon navedenih pet korizmenih nedjelja slijedi Veliki tjedan, a
koji započinje Nedjeljom Muke Gospodnje ili Cvjetnicom. To je ono
sržno vrijeme koje ima zadaću na vrlo intenzivan način uvesti
vjernike u otajstvo Kristove muke, smrti i uskrsnuća. Ipak, treba
primijetiti da Veliki tjedan u biti ne predstavlja jednu cjelinu,
jer ga presijeca završetak korizme na Veliki četvrtak i početak
Svetoga trodnevlja na isti taj Veliki četvrtak.
Smisao Cvjetnice je dvostruk, što je jasno uočljivo u misnom
slavlju. Tako prvi dio priziva u pamet vjernicima spomen na svečani
Kristov ulazak u Jeruzalem i budi radost, a na spomen na to, ako je
zgodno, upriličuje se ophod s grančicama u rukama. Drugi dio misnoga
slavlja, koji počinje čitanjem ili pjevanjem Muke umjesto evanđelja,
uvodi vjernike u otajstva Kristove patnje i smrti. Ta dva dijela
Cvjetnice imaju svoju povijesnu pozadinu u davnim vremenima, u
smislu da je ophod s grančicama, kao spomen na Kristov svečani
ulazak u Jeruzalem, poznat u Jeruzalemu još krajem 4. st., a odande
se u naredno vrijeme proširio po cijelom Istoku, kasnije i na
Zapadu, dok se u Rimu u 5. st. na Cvjetnicu slavila samo Muka
Kristova, bez ophoda, da bi se kasnije oba dijela ujedinila.
Ponedjeljak, utorak i srijeda, koji slijede nakon Cvjetnice, u
narodu se nazivaju veliki, ali u liturgijskom smislu nemaju bitno
značenje. Završetak korizme je na Veliki četvrtak, koji se u davnim
vremenima sastojao od trostrukoga obreda: pomirenje javnih
pokornika, posveta ulja i misa Posljednje večere. S nestankom stroge
pokorničke prakse vezane uz sakrament ispovijedi, nestalo je i takvo
javno pomirenje pokornika, dok su se do danas zadržali posveta ulja
i Misa Večere Gospodnje. No, dok posveta ulja, koja se slavi prije
podne, još spada u korizmu, navečer, odnosno Misom Večere Gospodnje
započinje Vazmeno trodnevlje.
U svakoj biskupiji biskup u zajedništvu sa svojim svećenstvom slavi
Misu posvete ulja, a tada posvećuje krizmu, ulje koje će se
koristiti za podjeljivanje sakramenta krsta i sakramenta potvrde,
kao i kod svećeničkog i biskupskoga ređenja, te blagoslovi
katekumensko ulje, za obrede koji prate katekumenat, i bolesničko
ulje, koje će se koristiti za podjeljivanje sakramenta bolesničkoga
pomazanja.
Smisao cijeloga korizmenoga vremena – od Pepelnice do Velikoga
četvrtka – svojevrstan je pokornički i ozbiljan hod koji nas preko
molitve, posta i djela milosrđa, kao i kroz bogata liturgijska
slavlja, želi uvesti u dublje iskustvo zahvalnosti Bogu za dar
otkupljenja, a u tom je smislu posebno uvod u Sveto trodnovlje i
uskrsnu radost djece Božje.
mr. Snježana Majdandžić-Gladić 13. veljače 2018.
Sveta vremena